четвъртък, 20 юни 2013 г.

12 ТЕМА Данъчна система и бюджетна политика. Същност , принципи и механизъм на данъчната система и данъчното облагане. Видове данъци. Ефективност и справедливост на данъчната система. Бюджет, бюджетни разходи, бюджетен дефицит и държавен дълг.

12 ТЕМА Данъчна система и бюджетна политика. Същност , принципи и механизъм на данъчната система и данъчното облагане. Видове данъци. Ефективност и справедливост на данъчната система. Бюджет, бюджетни разходи, бюджетен дефицит и държавен дълг. Данъчната система е важна съставна част на финансовата система. Тя може да бъде определена като съвкупност от прилаганвите данъци и тяхната организация. Тя включва:1).Съвкупността от прилаганите данъци, включително техните елементи; 2)Начините на облагане, събиране, отчитане и контрол върху данъчното облагане. 3).Органите и институциите, които осъществяват облагането, събирането, отчитането и контрола върху данъците. Основни принципи на данъчното облагане.- 1).Принципът на взаимната изгода, данъкоплатците трябва да внасят като данъци такава част от доходите си, които съответстват на облагите, които те получават от дейността и разходите на правителството. 2).Принцип на съразмерност на облагането. Всеки данък трябва да бъде съоразен с финансовото и икономическо състояние на данъкоплатеца и да не пречи на неговото съществуване и на обществения му живот. 3).Принцип на вертикалната справедливост. Изисква лицата с различни доходи да се третират по различен начин. 4).Принцип на хоризонталното равенство. Хората с големи доходи следва да се облагат с големи данъци и обратното хората с малки доходи да се облагат с малки данъци. Мехинзмът на данъчното облагане включва три основни елемента-1/Данъчна основа - това е дохода (имуществото) или онази част от него, която подлежи на облагане, тя е определен количествен белег или свойство на предмета (обекта) на облагане, на основно на ко.ето се установява данъчното задължение на платеца. 2/Данъчна ставка- това е величината на данъка в алсолютна сума или %, с който се облага частта от данъчната основа, приета за единица. 3/.Данъчно задължение - това е сумата на данъка определена чрез отнасяне на данъчната ставка към данъчната основа. В зависимост от съотношението между промяната в размерите на данъчната основа и данъчното задължение. Данъците са: ПРОПОРЦИОНАЛЕН ДАНЪК- той задължава лицата да плащат еднакъв % от техпния облагаем доход независимо от неговия размер. Такива са данъка върху оборота, ДДС, данъка върху печалбата, върху имуществото и др. ПРОГРЕСИВЕН ДАНЪК. При него с нарастване на данъчната основа, расте и данъчната ставка и прогресивно нараства данъчното задължение. Хората с по-голреми доходи плащат по-голям процент данъци. РЕГРЕСИВЕН ДАНЪК. При него данъчната ставка намалява с увеличаване на данъчната основа. Изземва се по-голяма част от дохода на бедните и по-малко от тази на богатите. В зависимост от това кой понася данъчното бреме данъците биват преки икосвени. Към преките спадат: данък върху земята, върху сградите, върху наследството; върху дохода на физически лица; данък върху печалбата, данък въру нарастването на средствата за работна заплата. Косвените данъци са тези, които се калкулират в цената на определени стоки и услуги и косвено засягат техните потребители. Това са данъците върху потреблението и обръщението. Данъците върху оборота, митата и регистрационните такси. Освен, че трябва да са справедливи, данъците трябва да са ефективни. Степента на хармонизиране на интересите на държавата, обществото и корпорациите и критерият за ефективна данъчна система. Критерий за ефективност на данъчната система е и данъчна тежест ( бреме). Тя се приема и от потребителите и от производителите, когато търсенето на една стока е нееластично, данъчната тежгест се поема от производителите и се изразява в намалено производство вследствие намаленото търсене. Данък, който не заставя потребителите да изкривяват своето оптребление или производителите да се отклоняват от възприетата производствена листа се нарича НЕУТРАЛЕН ДАНЪК. Увеличаването на данъка по принцип води до увеличаване на цената и намаляване на покупателната способлност и до свиване на производството. Държавният бюджет е своеобразен план на правителството за приходите и разходите през определен период от време. Обикновено това е една година. Държавният бюджет има ПРИХОДНА и РАЗХОДНА чст. ПРИХОДНАТА ЧАСТ се сформира от: данъци, такси, мита, лихви, приватизация държавни съкровищни бонове, надбавки по ценни книжа, осигурителни вноски, получени кредити от чужбина, вноски в бюджета и др. РАЗХОДНАТА ЧАСТ от бюджета включва: общо държавни служби (изпълнителни и законодателни органи) отбарана и сигурност, образование, здравеопазване, соцзиално осигуряване, жилищно строителство, благоустрояване и комунално стопанство и др. Когато има несъответствие между приходите и разходите се появява бюджетния дефицит. Текущият бюджетен дефицит може да бъде СТРУКТУРЕН и ЦИКЛИЧЕН. Структурен бюджетен дефицит е оня, който съществува, дори когато стопанството функционира на границата на производствените си възможности. ЦИКЛИЧНИЯТ бюджетен дефицит се дължи на физическото развитие на икономиката. Натрупания ъджетен дефицит е ДЪРЖАВННИЯ ДЪЛГ. Това е сумата, която правителството дължи на своите кредитори в дадения момент. Той е резултат от хроничното поддържане на бюджетен дефицит. Той нараства или намалява в зависимост от това как завършва бюджета през всяка следваща година. За финансиране на дефицита се използват вътрешни и външни източници. Вътрешните са банкови и небанкови. Външните са ползване на чуждестранни заеми.

Няма коментари:

Публикуване на коментар