четвъртък, 20 юни 2013 г.

18 ТЕМА Мениджърът-централна фигура в процеса на управление

18 ТЕМА Мениджърът-централна фигура в процеса на управление В съвременните условия организациите трябва да се справят с все по-нови предизвикателства. Те са свързани с пазара, потребителите, със своята динамичност и постигане на съвършенство. За да се справят с тези предизвикателства на организациите са им необходими материални, финансови, човешки и информационни ресурси. Но наличието на тези ресурси не е достатъчно. Необходимо е някой да осъществява тяхното комбиниране и координиране. Тази дейност се извършва от мениджъра. Той изпълнява различни управленски функции- целеполагане, ръководене, планиране, организиране, контролиране, планиране. Целеполагане- определяне на дейностите, които трябва да бъдат извършени; посочване на очакван резултат, определяне на предполагаемия срок; определяне на разходите, определяне на критериите, които ще потвърдят, че целта е постигната. Ръководенето е свързано с мотивацията на хората и избора на методите и стила на управление, решаване на кофликти и др. Функцията планиране е свързана с това, че мениджърът трябва да е в състояние да предвижда бъдещето. Посредством организирането се постига подреждането на отделните елементи на организацията във времето и пространството. Чрез функцията контролиране мениджърът трябва да сравнява действителното състояние с предварително желаното. И накрая посредством регулирането се стреми да се компенсира неблагоприятното влияние на заобикалящата среда върху организацията. В зависимост от равнището на управление мениджърите се делят на :висши, средни и оперативни. Висшите определят политиката, стратегията и целите на организацията. Тук спадат: президент, генерален директор, вицепрезидент, зам.генерален директор и изпълнителен директор. Средните мениджъри изпълняват (взетите) решения от топ мениджърите и контролират работата на оперативните мениджъри. Към тях спадат: ръководители на поделения, директори на различни подразделения, ръководители на отдели, направления. Оперативните мениджъри координират дейността на самите изпълнители. Такива длъжности са нач.цех, ръководители на сектори на смяна, на автономна група и др. Те са най-често срещани. Тяхната отговорност е свързана с реализацията на произвеждания продукт или оказана услуга. Финансови мениджъри- те управляват финансовите ресурси в организацията.Мениджър по персонала. Занимават се с подбиране, назначаване, движение и оценяване на персонала. Мениджър по производството. Занимава се изцяло с управлението на производствената дейност на различни функционални области. Основни знания и умения. І група съдържателни- мениджърът трябва да бъде преди всичко добър специалист в дадена област. ІІ група- хуманитарни- трябва да може да контактува с хората, непрекъснато да комуникира с представители на вътрешната и външната среда. ІІІ група- концептуални. Посредством тях мениджърът е в състояние да разкрива причинно-следствените връзки и взаимозависимости между различните процеси, явления и събития. ІV група-умения за диагностика и анализ. Много често мениджърите трябва да вземат решения, които да изведат организацията от различни проблемни ситуации. V група Знания и умения за осъществяването на управленско въздействие. Мениджърът трябва да познава етапите и методите за изработване на управленски решения, за да може да се справи с изникващи проблеми на мениджъра му се налага да изпълнява различни роли. Те могат да се групират по следния начин: роли свързани с осъществяването на междуперсонални отношения. 1.Репрезентант-в тази рол мениджърът представлява организацията пред различни инстанции и институции, участва в различни мероприятия, осъществява срещи с различни партньори, клиенти конкуренти, дистрибутори и др.2-Лидер-тази роля подпомага да постигне принадлежност и съпричастност на подчинените. Тук мениджърът използва различни мотивационни механизми за да накара хората да му вярват и да го последват. 3-Координатор-за тази роля мениджърът трябва да познава както индивидуалната религия на своите подчинени, така също и основните моменти от груповата динамика. Роли свързани с взаимодеността на мениджъра с информацията. 1-Наблюдател.тази роля е свързана с взаимодействието на средния мениджър или с персонала, изискване и получаване на различни мнения, идеи, отчети и доклади.2-Разпределител-Мениджърът изисква информация от по-високи и по-ниски равнища и той е този, който решава каква информация на какво равнище да даде.3-Говорител-Мениджърът непрекъснато взаимодейства с хората и участва в различни събития и представя информация свързана с организацията. Роли свързани с процеса на изработване на управленски решения. 1-Разпределител на ресурси. Ресурсите в една организация са ограничени. Те трябва да бъдат целенасочено и обосновано разпределени. 2-Генератор на промени. Посредством тази роля мениджърът се превръща във фактор, от който зависи промяната в организацията. Мениджърът актуализира силите за промяна, избира модели и стратегии за осъществяване на промяната. 3-Арбитър. При възникване на конфликти в организацията мениджърът трябва да вземе решение за преодоляването им. Той трябва да е в състояние да открие участниците в конфликта, причините за конфликта. Качествата на мениджъра са вродени и придобити. Вродени са: логическо и абстрактно мислене, наблюдателност и памет, способност за конкуренция, фантазия и творчество. Придобити са: решителност, динамика, надеждност, самоувереност, убедителност.

Няма коментари:

Публикуване на коментар