четвъртък, 20 юни 2013 г.
52. ТЕМА Бизнес план – същност, структура и характеристика на основните елементи.
ТЕМА.52 Бизнес план -същност, структура и характеристика на основните елементи.БП дава обща представа за орг-цията и нейната дейност, дава представа за ресурсите и тяхното усвояване в пр-са на функциониране на орг-цията. Той разгл.същността на орг-цията на настоящия момент и възможността за нейното бъд. развитие. Осн. причини за написване на БП: 1. възможността БП да дава инфо. за конкурентоспос. и развитието на орг-цията и упр-то в бъдеще; 2. привличането на инвеститори.В БП е необх. да се вкл. цялата важна инфо, необходима за определяне на перспективите в организацията.Схемата на БП е разл. за всяко структурно звено.Осн. елементи,които вкл. БП са: 1. изпълнително резюме - представлява кратко представяне на най-важната инфо. от останалите части на биз.пл. Резюмето представя в съкр. форма същността на плана. 2. общ поглед в/у орг-цията - този елемент може да се реализира в 3 направления: Обща оценка на орг-цията (история на орг, правна форма, описания на пазарите); Разкриване потенциала на орг. и необх. ресурси; Опр. на целите и задачите. на орг-цията. 3. продукти и услуги – изясняват се особеностите на продуктите: * срещане на пазарното търсене с продукта; * планирани насоки за развитие;* качество, кол-во и продължит. на производството; *позиция на продукта; *издателска и развойна дейност. 4. производство и операции - включва: входящи суровини; характерни процеси при производството на готова продукция; важността на икон.мащаб и обхват; орг-ция на производ. процес; изисквания към раб. сила; елем. от операции. 5. анализ и оценка на пазара – важно значение има бранша и пазара. Вкл.:* описание на бранша и икономическата перспектива; *х-ка на целевия пазар; *пазарна ниша; *профил на целевите клиенти; *дистрибуционна сист.; *регулативни ограничения.6. маркетинг и поддържане на продажбите – посочват се продуктите, които се произвеждат от орг-цията, опр. се целевия пазар, разработват се в общи линии конкурентната стратегия. 7. анализ на конкурентите – разглежда се влиянието на факторите на външната ср. в/у орг-цията. Вкл.: основи на конкуренцията; идентифициране на нови конкуренти; значение на продуктите заместители; значение на изследователската и развойна дейност; механизъм за преодоляване на конкурентните слабости.8. Макрориск- всички рискове за орг-цията, породени от външни източници (*влияние на полит.сили, *колебания в равнището на печалбата, * икон.сили, които влияят на перспективите). 9. Орг-ция и персонал- акцентира се в/у хората: * административна и организационна структура; *оценка на вложения труд и сист.за стимулиране. 10. Изисквания и нужди: *изисквания; *5год.фин.проект; *дългоср.фин.стратегия. 11. Финанси и проектни величини- вниманието е насочено към движението на пар.потоци (*фин.инфо.от мин.период; *фин.проекти за сл.5г.; *фин.анализ; *пазарен анализ.; *копия от важните дог; *публикувана инфо за орг-цията и персонала). Цялостния облик на БП зависи от особеностите на конкретния бизнес и от изискванията на орг-цията към която е насочен. За да се подготви реалистичен БП е нужно да се събере и анализира голям обем информация. За да изпълни успешно своето предназначение, БП тр.да отг. на сл.изисквания: *реално да отразява състоянието на орг.; *да отразява стратегията на развитие; *да очертава вярната посока на развитие; * да опр. реалните заплахи,които могат да провалят неговото изпълнение; да отчита силните и слаби стр.на конкурентите и др. Добре изграденият БП дава възможност за мониторинг на управлението във всеки един момент в развитието на дейността. В кр. на всеки отч. пер. БП тр. да се актуализира с промените настъпили в конкретния пазар.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар