четвъртък, 20 юни 2013 г.
28 ТЕМА Международен мениджмънт
28 ТЕМА
Международен мениджмънт
Когато една бизнес организация преследва стратегия за разрастване, тя може да избере да излезе на международни пазари. Международният мениджмънт има няколко предимства пред другите начини за разрастване на организацията. За родната страна предимство е, че се подобрява търговския баланс на страната с увеличаване на експорта. Също така се намалява безработицата в страната. Потребителят в международен аспект също печели от голямото разнообразие на стоки и услуги. От гледна точка на организацията излизането на международни пазари е естествено разрастване на пазарите, а това удължава жизнения цикъл на продукта (услугата). Благодарение на диферсификацията на пазарите се стабилизират продажбите.Създават се възможности за трансфер на неконкурентност в своята страна технология в друга по-слабо развита. Също така се утвърждава имиджа на организацията придобивайки международен статус. Намаляват се транспортните разходи. Създават се предпоставки за по-бързи продажби и по-съвършен сервиз. Много важно е и, че законите на много страни предоставят редица облекчения за външния инвеститор. Фактори, които благоприятстват развитието на международния бизнес.1)Развитие на научно-техническия прогрес направи възможно достигането на повечето важни точки от земното кълбо в рамките на едно денонощие.2) От ІІ Световна война въоръжените конфликти са сведени до локални. 3)Тласък оказаха общия пазар, създаване на свободна безмитна зона, Европейския съюз, въвеждане на обща валутна единица. Фактори, които възпрепятстват международния бизнес. 1.Много правителства са загрижени от огромната икономическа мощ на мултинационални корпорации. 2.Наличието на политическа нестабилност и несигурност в страната домакин. 3. Отрицателно влияят инфлационните процеси. Основни теории на международния бизнес. 1)Теория за цената и вложения труд. Според нея цената на даден продукт може да се определи по броя часове вложен труд за създаване на единица от този продукт. На тази база са разработени 2 теории -І-теория за абсолютното предимство. Всяка страна да се специализира в това, което може да върши най-бързо и най-евтино. ІІ-теория за относителното предимство. Ако една от страните е по-добра в две области тя предоставя на другата страна да специализира в създаването на продукта(услугата), която е по-малко доходоносен. ІІІ- теория за международен жизнен цикъл на продукта.По-дълъг е защото фазите на цикъла в различните страни са разместени. ІV-теория за олигополията. V-поведенческа теория на международния бизнес. VІ-теория за интернационализацията. Съществуват 3 равнища на международни бизнес взаимоотношения. 1.Международна търговска дейност. Тя е най-малко ангажираща форма на международния мениджмънт. 2.Трансфер на технологии: а)Договор с фирма от страната вносител, с който се предоставя лиценз за производство на продукта и собствен маркетинг от фирмата в страната вносител. 3.Преки инвестиции.Те могат да се реализират основно по три начина: а)чрез закупуване на предприятие (фирма) в страната вносител. Б)чрез построяване на нови производствени мощности в страната. В) чрез създаване на сдружения с местна фирма, работеща в областта на услугите свързани с предлагания продукт. Специфични особености на международния мениджмънт: 1)Икономическите различия на страните. Те произтичат от различията в средните доходи на населението в отделните страни, а темповете на нарастване или спад на икономиката, от равнището на индустриално развитие и др. 2)Законовите и политическите фактори. Такива са: мита, квоти, административни мерки, валутни ограничения, данъчни поощрения, рекламно съдействие, международно договаряне и др. 3).Социално-културните различия са в основата на икономическите законовите и политически различия. Социално-културните особености на отделните нации и етноси се определя от възприетите и утвърдени през вековете традиции, обичаи, нрави, вярвания, ценностна система, възприети норми на поведение и др.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар