четвъртък, 20 юни 2013 г.
6 ТЕМА Фирмата в условия на съвършена конкуренция. Обща характеристика на съвършената конкуренция. Разходи и приходи на фирмата при съвършена конкуренция. Предлагане на фирмата и отрасъла в краткосрочен период. Фирмено и отраслово предлагане в дългосрочен период.
6 ТЕМА
Фирмата в условия на съвършена конкуренция. Обща характеристика на съвършената конкуренция. Разходи и приходи на фирмата при съвършена конкуренция. Предлагане на фирмата и отрасъла в краткосрочен период. Фирмено и отраслово предлагане в дългосрочен период.
Съвършената конкуренция е форма на взаимодействие на икономическите агенти, при които нито един от тях не е с достатъчно силно влияние на пазара, така че да въздейства върху пазарната цена на стоката. Обособяват се множество купувачи при хомогенно търсене и множество продавачи при хомогенно предлагане. При съвършена конкуренция силите на търсене и предлагане действат съвършено свободно и независимо. Всеки продавач и купувач встъпва като самостоятелен агент на пазара. Характерни черти на съвършената конкуренция са: 1).Наличието на голям брой фирми (производители) и голям брой консуматори. 2).Производство на хомогенна продукция. 3).Да няма бариери при проникване на даден стоков пазар. 4).Перфектно познаване на законите на пазара от страна на купувачи и продавачи. 5).Пълна мобилност на факторите на производство на отрасъла. При съвършената конкуренция, пределните приходи “MR” са равни на цената на единица продукция “Р”. Средните приходи AR=MR=P. При съвършената конкуренция, фирмите приемат цената и пределните приходи като дадени и поведението им зависи от възможностите да се маневрира с разходите, следователно и количеството произвеждана продукция. Те максимализират печалбата си при условия, че МС=Р. Като “МС” са пределните разходи. Критерият за оставане в бизнеса в краткосрочен период е съпоставянето на пазарната цена със средните променливи разходи. Ако тя ги покрива, но е по-ниска от средните разходи, то фирмата реализира загуби, но продължава борбата. При условие, че средните променливи разходи превишават пазарната цена на единица продукция, фирмата напуска пазара. При съвършената конкуренция, трябва да се прави разлика между кривата на търсенето, на отрасъла и кривата на търсене на отделната фирма.
Кривата на търсене на отрасловия пазар има формата на всяка крива на търсенето и изразява обратна зависимост на търсените количества от цената. Кривата на търсенето на отделната фирма е безкрайно еластична (фиг.2)
Фирмата достига оптимално равнище на производство при MC=MR. В тази точка се изравняват фирменото търсене и предлагане и се постига пазарно равновесие за фирмата. Кривата на предлагането в отрасъла е хоризонтална сума на кривите на пределните разходи на всички фирми в отрасъла. В дългосрочен план всички разходи стават променливи. Фирмите могат да приспособяват поведението си към формираното търсене. Те могат да влизат или излизат в отрасъла, да променят производствените мощности. Навлизането на нови конкуренти е продиктувано от икономическа печалба, която се реализира при средните разходи, по-ниски от цената. Съвършената конкуренция установява дългосрочно равновесие, когато фирмите произвеждат при минимални средни разходи. Техническият прогрес се развива бавно и трудно. Съвършената конкуренция осигурява най-благоприятни условия за постигане на рационално, ефективно и справедливо използване на оскъдните ресурси в кратък период. В дългосрочен период те не осигуряват достатъчни възможности за развитие на техническия прогрес.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар