четвъртък, 20 юни 2013 г.
48. ТЕМА Стратегически, тактически и операционни задачи при управлението на фирмата.
ТЕМА.48. Стратегически, тактически и операционни задачи при управлението на фирмата.В усл. на засилващата се конкуренция и ограничеността на ресурси, за фирмите става изключително важно да определят правилно своята генерална цел и уникално място в обществото, да завоюват доверието на потребителите и да се състезават успешно с конкурентите си. Решението на съвкупността от проблеми, с които се сблъсква фирмата, могат да бъдат разделени на стратегически, тактически и операционни. Успехът на фирмата, особено в началния етап на развитие, зависи от това до каква степен стратегическите задачи на дадената фирма са представени и в нейната тактика, а тактическите задачи - в конкретните модели на ситуацията.За да функционира ефективно всяка стопанска единица трябва да следва една ясна реалистична стратегия. Стратегията се разработва на основата на прогнозите за потребителско търсене и други специфични изисквания на пазара за период от няколко години. Стратегически решения се вземат на висшето управленско равнище на организацията. Те са свързани със стратегическите цели на развитие и се отнасят за по-дълъг период. Стратегическото управление на фирмата е обвързано с нейните вътрешни възможности с основните собствени ресурси. Най-важните стратегически задачи на фирмата са в следните направления:1) основната стратегическа цел на фирмата; 2)силни и слаби страни и необходимите управленски действия, които трябва да се предприемат за увеличаване броя на силните страни и намаляване на слабите страни; 3) конкурентноспособност; 4) ресурсоосигуреност на стратегията при определени приоритети на разпределението на четирите основни потока ресурси и осигуряване на най-правилното им използване; 5)организационно-структурно усъвършенстване с оглед адаптиране на организационната структура на управление към разработената стратегия; 6) фирмената политика по основните направления на системата за управление на персонала. При избора на стратегия се поставят няколко основни критерия: съвместимост, хармония, напредък, изпълнимост. Важно условие е стратегиите да бъдат съвместими и непротиворечиви на всяко равнище във фирменото управление. От тази гледна точка се различават следните стратегии: Корпоративна (фирмена) стратегия- формулира общите въпроси за цялата организация и е средство за нейно интегриране.Бизнес (конкурентна) стратегия - необходима, ако организацията развива няколко относително автономни бизнеса и затова работи на различни пазари. Стратегиите на бизнес единиците, от една страна, им придават облик и описват как ще работят, а от друга страна, трябва да бъдат съвместими с корпоративната стратегия. Функционалната стратегия се отнася за всяка отделна област - финанси, човешки ресурси, административна дейност, производство, маркетинг, дистрибуция, продажби.Стратег. планиране представлява процес на избор на цели за организацията и решения за това какво следва да се направи за тяхното постигане. Целеполагането се явява основна функция на управлението. Съдържанието на тази управленската функция включва логическо обвързване между цели, програми и структури на управление. При решаване на стратегическите проблеми целите се използват като критерии за вземане на решения, свързани с необходимостта от изменения в дейността на организацията, стесняване или разширяване на пазарната политика и т.н. Целите трябва да бъдат конкретни и измерими, достижими, ориентирани във времето-дългоср. или краткоср. Изборът на целите в отделните фирми намира израз в следните направления:-*Икономически цели, свързани с оптимизация на цялостния процес за използване ресурсите на фирмата;- *Социални, отговорящи на потребностите и стремежите на персанала, зает в организацията.-*Цели, свързани с налагани ограничения от влиятелни външни представители върху свободното решаване на проблемите от фирмата като акционери, законови изисквания за заплати и др.В процеса на конкретизиране на стратегическата фирмена политика съществено място заема определянето на мисията на фирмата. Мисията е основната обща цел на организацията, ясно изразената причина за нейното съществуване. Целите се разработват за осъществяването на тази мисия. Мисията е управленски инструмент, който разкрива принципите, ценностите, вярвания и виждания на висшето управление за развитието на стопанската единица и на нейния имидж. Чрез мисията се формулира кредото на бизнеса на всяка единица, стандарта на нейното поведение. При отсъствие на мисия краткосрочните действия могат да влязат в противоречие с дългосрочните цели. Изборът на стратегия на фирмата е само отправна точка в общия процес на разработване и осъществяване на стратегическия план. Стратегическият план има твърде обобщен вид. В съдържанието му се включват следните компоненти: мисия, стратегическа цел, корпоративна стратегия, функционална стратегия, стратегически портфейл. Въз основа на стратегическия план се разработва тактически план - за по-кратък период, с повече подробности. Краткосрочните делови перспективи формират основата на тактическите задачи.Към тяхното решаване учредителите на фирмата пристъпват, набелязвайки стратегията и перспективите за дългосрочно развитие. След това, изхождайки от съдържанието на оперативните задачи, фирмата пристъпва към разработване, прогнозиране и моделиране на операционните задачи.Тактическите решения се разработват на средното йерархично равнище и конкретизират стратегическия план по срокове и изпълнители, като се определят дейностите за тяхното достигане. Оперативните решения възникват на оперативно равнище, имат нетраен, но незабавен ефект и обхващат по-кратък период. Решенията на тези задачи създават условия за координиране на процесите и в най-малките им съставни елементи.В работата си всяка организация се нуждае от стратегически, тактически (за операциите) и от оперативни планове, за да съумее да обхване както цялостната картина на бизнеса, така и детайлите от ежедневието му. За да се стигне до ежедневните задачи на всяко подразделение и работно място, се разработва оперативен план и график за работа.В основата на съществуването на една фирма стои целта, мотивацията за започване на съответната дейност, спецификата на организацията, отличителните белези, по които дадената фирма ще се отличава от останалите, които работят в същата област, а също така и средствата, чрез които тя ще намери своето място на пазара. Управлението на фирмата е подложено на ежедневни вътрешни и външни въздействия, които възпрепятстват нормалното протичане на стопанската дейност. Поради тази причина е необходимо управляващите да са наясно с целите на организацията и нейната мисия, за да могат ефективно да прилагат гъвкави решения относно възникващите стратегически, тактически и операционни задачи. Развитието на бизнеса зависи от компетентното ръководство на неговия мениджър, от това дали той осигурява целесъобразност в избора на алтернативи при реализацията на съответните стопански решения.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар