четвъртък, 20 юни 2013 г.
7 ТЕМА Пазарна структура и фирмено предлагане при несъвършена конкуренция. Причини и форми. Измерване на пазарната власт. Пазарна стратегия на частния монопол. Фирмено поведение на монополистическата конкуренция. Поведение на фирмата при олигополистичната конкуренция. Антимонополно законодателство.
7 ТЕМА
Пазарна структура и фирмено предлагане при несъвършена конкуренция. Причини и форми. Измерване на пазарната власт. Пазарна стратегия на частния монопол. Фирмено поведение на монополистическата конкуренция. Поведение на фирмата при олигополистичната конкуренция. Антимонополно законодателство.
Несъвършената конкуренция е конкуренция, при която влиянието на даден икономически агент на пазара е достатъчно голямо, за да може да оказва влияние върху равнището на пазарната цена на стоката. Основни характеристики на несъвършената конкуренция са: 1).Фирмата неперфектен конкурент да произвежда хетерогенна продукция. 2).Фирмата производител да има достатъчно силно влияние върху цената на стоката. 3).Наличието на бариери при навлизането на пазара на други фирми производители.
Несъвършената конкуренция се проявява при намесата на следните фактори: 1).При установяване на пълен монопол; 2)При вторично въздействие на извънстойностните категории върху цената; 3).При състояние на непълна заеттНесъвършената конкуренция се проявява при намесата на следните фактори: 1).При установяване на пълен монопол; 2)При вторично въздействие на извънстойностните категории върху цената; 3).При състояние на непълна заеттНесъвършената конкуренция се проявява при намесата на следните фактори: 1).При установяване на пълен монопол; 2)При вторично въздействие на извънстойностните категории върху цената; 3).При състояние на непълна заетт съществуват малък на брой фирми, но те са големи (крупни).Съществуват две форми: Хомогенен - малък брой производители, произвеждат идентични или почти идентични продукти; Хетерогенен- големи фирми доставят на пазара частично дефинициран продукт. 3).Монополистична - голям брой фирми предлагат еднородни, но диференцирани помежду си продукти. Всяка фирма произвежда качествено диференциран продукт и има свой кръг от клиенти. В условията на монопол търсенето на пазара противостои единствен производител. Възползвайки се от това монополът прави избор на какви цени ще продава своите стоки и какви количества, ще предостави на пазара, следователно цената се превръща в зависима от търсенето и предлагането с цел да максимализира печалбата или да определя обема на предлагането, от което след това да определя цената (максимализираща печалба). Колкото е по-ниска еластичността на търсенето на съответния пазар, толкова по-големи са възможностите на монополиста по отношение на избора на ценова стратегия. Пълният доход на монополиста се формира от реализирането на определен обем стоки по дадена цена, но монополиста се интересува преди всичко от пределния доход. А това е доход, който се реализира чрез допълнително количество стоки. Пределният доход може да е положителен когато търсенето е еластично или нулев или отрицателен когато търсенето не е еластично. Целта на монопола е максимум печалба. Съвкупната печалба е равна на разликата между пълните доходи и пълните разходи. За да може да максимизира своята печалба, фирмата трябва да намери такава балансираща цена и съответстващо количество стоки, при които да получи най-голяма разлика между доходи и разходи.
Олигополът е такава пазарна структура, която се характеризира с предлагането на аналогични или диференцирани продукти, но доставяни на пазара от малък брой производител Това обикновено предлага възможност за сътрудничество и договаряне. Той е нещо средно между свободна конкуренция и монопол. Най-характерно за олигопола е незначителния брой, но много силни конкуренти. Олигополът е толкова чувствителен към договорените пазарни квоти, че всяка промяна в ценовата политика, обема на производство, рекламата и то само на един производител предизвиква незабавна реакция от страна на конкурентите. От гледна точка на степента на сътрудничество се наблюдава: пълно, непълно сътрудничество или независими действия.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар