четвъртък, 20 юни 2013 г.
51.ТЕМА Определение за малко и средно предприятие. Място и роля на малките и средни предприятия в пазарната икономика. История, развитие и състояние на сектора на малките и средни предприятия в България.
ТЕМА.51.Определение за малко и средно предприятие. Място и роля на малките и средни предприятия в пазарната икономика. История, развитие и състояние на сектора на малките и средни предприятия в България.МСП са ключов фактор за подобряване конкурентоспособността на икономиката и притежават редица предимства, благоприятстващи иновирането: създават нови раб.места, проявяват по-голяма гъвкавост в кризисни ситуации и притежават адаптивна вътрешна организационна структура.Те имат възможност бързо и адекватно да отговорят на промените в пазарната конюнктура, да внедряват иновации и са благоприятно място за развитие на предприемачески умения и бизнес култура. Секторът на МСП се явява специфична форма на организация на иконом. живот със своите специфични преимущества и недостатъци.Осн.предимства: *малък стартов капитал,*тясна специализация, *липса на упр. йерархия.Секторът е по-зависим от конюнктурата на пазара и динамиката на външната среда. Подходите за опр. на МСП са разнообразни като най-приложимите от тях са: количествени,качествени и комбинир.*При колич. п. се използват леснодостъпни критерии, като брой заети в предпр-то, обем продажби и др. Гл. предимство на количеств. определения е удобството при тяхното използване. Те са разбираеми и достъпни и съответстват на официалната статистика. *Качеств. п. използват различни качествени критерии. Един от тях е определяне на малките предпр.ч/з разглеждане резултатите от дейността на фирмата. По този начин на разграничение се опр 5 характерни черти: относително малък брой произвеждани продукти; ограничени ресурси и мощности; по-слабо развити системи за упр.; несистематичност на мениджмънта; висшите упр.длъжности и основният пакет акции са притежание на основателите или техни роднини.Осн. преимущество на кач. п. е теоретичната обоснованост и отчитането на многобройни качествени критерии като: сист. на управление; сист. за мотивация и др.Осн. недостатък е: сложността на неговото практическо приложение и широк кръг критерии.Качествените различия между малки, средни и големи предпр. се разграничават най-ясно по следните осн. показатели: -целите–при микрофирмите се определят интуитивно. При МП се променят от пазара, при СП – избирателно, а при ГП – имаме стратегическо доминиране на пазара;-управление: при микро–лично, авторитарно, директно.При МП е лично, но се допускат консултации с партньори и специалисти.При СП е лично, но вкл. неголям екип от специалисти и използване на външни експерти.При ГП упр. е разпоредително.Извършва се от голям екип специалисти, на базата на съществуващата организационна структура; -продукт –при микрофирмата няма планиране и няма маркетингово изследване; при МП–краткоср. планиране, но без маркетингово изследване; при СП има краткоср. и нерегулярно дългоср. планиране, подкрепено от несистематични маркетингови изследвания. При ГП има дългоср. планиране, съпътствано от регулярни маркетингови изследвания; -персонал – при микрофирмите се наблюдава лично отношение началник – подчинен; ниска степен на мотивация. Няма профсъюзи и вътрешни работни органи. При МП има слабо влияние на профсъюза и отношение между наемащ и колектив от сътрудници. При СП има изградена организационна среда по отношение на сътрудничество и наличие на вътрешни работни органи.При ГП има строга йерархия на отношенията, сътрудничество в колективите, силно влияние на профсъюзите и добре изградени вътрешни работни органи;-финанси – при МП финансите се разделят м/у семейството и банките. При СП освен семейство и банки се появяват акции. При големите фирми – банки и акции.В БГ е приет закон за МСП, който разграничава предпр. с/д броят на заетите по сл.н-н: 1–9 души(микро); 10–49 (малко); 50–99(средни); над 100 души (големи). Като др.оличителен критерии се използва сумата на активите и реализирания год. оборот.Повечето държави са възприели комбирани м-ди на разграничаване на предпр, така в едни отрасли е определящ броят на заетите, а в други – размера на оборота.Размерна стратегия на предпр. в страните с развита пазарна икономика: п/з последните години все повече се обръща внимание на измерване на размерната стратегия на фирмите, на фирмената концентрация, на развитието на МСП. По-голямата част от тях са т.нар. 0-размерна група. Това са предприятия, където работи само собственика, без да наема работници – микропредпр. МСП са 99% от общия брой на предпр. като в тях работят от 55 до 75% от общия брой заети. Големите предпр. преобладават в добивната промишленост, ергопроизводство, комуникации и др. МСП преобладават в леката, обувната, текстилната и др. промишлености.В някои отрасли и подотрасли преобладават микропредприятия – търговия, хотели, ресторанти, услуги. Микро П доминират в Гърция, Испания и Португалия. Осн. проблеми, решавани чрез МСП а) заетост – за решаването на този проблем правителствата най-често използват програми за финансиране на МП с/у разкриване на нови раб. места; б) технологично развитие – свързва се с иновативната роля на МСП. При решаването на този проблем се разгр. 4 гр. предпр: 1-МСП в традиционни сектори – текстил, кожа, дрехи;2-МСП със стратегии за пазарни ниши–производство на различни научни инструменти, апаратура, специални машини; 3-м. и ср.предп. суб. доставчици; 4-нови, високотехнологични МСП – работят в бързоразвиващи се области на технологията и са силно иновативни. Членството им в групата на МСП е краткотр. и продължава, докато се разрастнат и достигнат нац. или междунар. важност. в) в регионалното развитие – ролята на МСП е стратегическа от гл. т. на региона, т.е. те поддържат баланса в производств.система; г) динамизация на растежа – свързана с по-ускорено технологично развитие. Осн. изискване за преминаване към високотехнологичния сектор е наличието на дългосрочно или стратегическо планиране. В пр-са на развитие на икономиката се забелязва силен елемент на развитие и на МСП. Тази тенденция значително продължава да се засилва, въпреки непрестанните трудности и проблеми при функционирането на МСП. Някои от бариерите пред МСП се дължат на пазарни и политически несъвършенства и по тази причина правителствата осъзнават необходимостта от специални мерки за създаване на благоприятна среда за развитие.Ето защо е изкл.важно да се отделя внимание на мястото и ролята на МСП.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар