четвъртък, 20 юни 2013 г.
19 ТЕМА Комуникации в управлението
19 ТЕМА
Комуникации в управлението
Комуникацията е обмяна на факти, идеи, възгледи или емоции между хората. Тя е начин на връзка за предаване на факти, мисли, ценности. Комуникацията представлява обем на информация между двама или повече души в дадена група, организация, вследствие на която се променя поведението на получателя на информацията. Характерни черти: 1-При комуникиране е налице активен обмен на информация между предавателя и получателя.2-При комуникиране се променя поведението на хората.3-Ефективността зависи от това участниците в комуникирането дали говорят на един език и дали използват еднакви символи. При осъществяване на комуникацията може да възникнат различни бариери - противоречяща информация, предварителни представи за автора на посланието и др. Видове: в зависимост от използваните средства за комуникиране: 1-словесна, речева писмена; 2-несловесна - телесн контакт, външен вид, поза, движения на главата, поджест на ръцете, интонация ,говор и др.Според наличието на обратна връзка: 1-еднопосочна - източника на информация не обаква обратно съобщение от получателя; 2-двупосочна - получателят на информацията активно взаимодейства с подателя. В зависимост от предаваната информация: 1)формални комуникации, които са насочени:1-персонални - за конкретен получател; 2-неперсонални - осъществяват се чрез средствата за масова комуникация, различни документи, печатни издания, според посоката на движението си информацията бива също така външна и вътрешна (изходяща и входяща), хоризонталии и диагоналии.
ЕЛЕМЕНТИ НА КОМУНИКАЦИИТЕ
Комуникатор в една организация може да бъдат ръководителите, ръководените, отделите.Кодиране- от страна на комуникатора протича процес на кодиране. Основна форма на кодирането е езика. Посланието е това, което индивида би поискал да предаде, каналът е носителят на посланието. Декодирането е технически термин за мисловния процес на приемащия. Получателите декодират посланието на базата на натрупания от тях опит и възможности. Обратната връзка- желателно е при всяка комуникация да се зсъздадат условия за обратна връзка. Шум-това е всеки намесващ се фактор, при наличието на който посланието може да бъде изразено. Най-често срещани комуникационни проблеми - различия в компетентността. Те създават проблеми при ефективната комуникаци-избирателно възприемане, когато хората получават нова информация са склонни да възприемат само тази част от нея, която съответства на техните разбирания. Неумение да се слуша. Лошото слушане по време на работа води до невъзможност за постигане на целите на разговора и до неосъществяване на обратна връзка- преценка на ценностите- достоверност на източниците. Това се отнася до това колко получателя имат доверие в комуникатора. Недостиг на време- повечето ръководители нямат достатъчно време да общуват със своите подчинени- информационно пресищане. Много често ръководителите са претрупани с информация и затова не могат да приемат всички съобщения и да изпратят отговор.
-Филтриране.Подчинените, прикриват неблагоприятната информация за управляващите;
Усъвършенстване на комуникацията:
-Следене-използване но обратната връзка-емпатия. Това е способността на друга личност- регулиране на информационния поток.-ефективно изслушване-опростяване на езика-използване на неформални комуникационни канали. Такъв канал е клюката.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар